onsdag 6. oktober 2010

Opplevelser, natur,hund og “den store styrkeprøven”!

sept  okt 10005

Flott og koselig jentetur og Chicko var selvfølgelig med på en fem dagers bobil-camp.-tur i Telemark i septemper.

Turen gikk via Porsgrund, Skien, Ulefoss, Lunde, Hogga sluser hvor vi overnattet første natta, fint klart og stille høstvær.

Neste dag gikk turen til Rauland, men da det var regn kjørte vi videre til Rukjan. Tross regn var det en vakker tur over dit.  Var en liten tur opp om Miland ( vi skulle finne et sted for natten) videre ned til Aust Bygdy ved Tinnsjøen, her ligger Sandviken camping plass og for en skjønn plass helt ned til sjøen og camp.pl. var meget flott. Mange stier, løyper, turmuligheter rundt der. En plass vi gjerne kommer tilbake til.

Her noen bilder derfra, dessverre fikk jeg ikke tatt av Tinnsjøen. Ikke like lett å ta bilder samtidig man lufter hund.

  sept  okt 10002

sept  okt 10003

sept  okt 10004

Chicko syntes det var stor stass å ha “tante” med på tur!

Under her er det morgenkos med “tante” i bobilen( det er et helt specielt forhold mellom de to)

sept  okt 10007  ikke godt å si hvem det koser seg mest.

Her på Sandviken ble vi over to netter og planla turen nedover til et sted hvor det skulle være en  type fjell camp.pl. med kultur/natur opplevelser, ville gjerne på en fjellplass, men hvor var den blitt av??? borte  var den.

Hva nå, hjem ville vi ikke, så da ble turen videre ned til 134  og derfra opp til Tuddal på Bøen camp. stedet vi alltid kommer tilbake til, men nå ble det overskyet, så etter to netter her  bestemte vi oss for å kjøre hjem til Vestfold og da regnet det!

En koselig og vellykket flott tur med høy blå himmel ,klart vær, fullmåne og overskyet til regn. Naturen og fjellluften var like fin, uanset. Å så godt det var!

Hjemme igjen og en dag kom Sidsel med Honey og Arja og vi gikk en tur gjennem skogen ned til Askjem vannet.Det var et nydelig vær, hundene var løse. Honey var stille og beskjeden. Arja og Chicko fant fort tonen og hadde det veldig gøy.

Ikke fikk jeg tatt noen bilder den dagen, dumt.

Et par dager etter skulle Chicko ned på den samme plassen og snuse inn godlukten.Da var det ikke sol, men her er et par bilder derfra:

sept  okt 10009 ved Askjemvannet i Andebu!

sept  okt 10010

Chicko og jeg har hatt mange fine og lange skogsturer/ timer, nå sist i september. Har utnyttet disse timene til noe godt!

På noen av turene våre har vi hatt Rådyra rett ved oss.Da står Chicko helt stille og bare skal see, ingen bjeffing og jeg har han i bånd.

Så ble det oktober.

Om søndagen hadde vi noen gode,koselige timer med Gry Viola og Roxie jenta, hvor vi også var på trefftur på Fossnes. Hanne og Gry Viola har blogget om dette. Håper på flere treff i godt vær!!!

Mandag kjørte Chicko og jeg så opp til Moelv i Ringsaker, hvor vi ble over til i går tirsdag og  hentet Harald etter hans tre ukers opphold på Ringen rehabiliterins senter.

Egentlig hadde jeg tenkt å kjøre om Drammen, videre til Åmot, Hønefoss osv. I stedet kjørte jeg over Eikeren, her var det så mange flotte farger på trerne, men det var regn og ble ret så tidligt mørkt.

Nå skriver jeg litt om hvordan jeg egentlig er:

Ikke så veldig glad i å kjøre langt alene, men jeg hadde jo “Berte” gps`en å støtte meg til og bobilen er trofast å kjøre, men “ Berte” sviktet meg etter få timer--- batteriet utladet, jammen den var jo tilkoblet 12 volt! lite hjelp i det.Nå men denne veien oppover mot Biri har jeg jo kjørt flere ganger, så det går vel bra.

Ikke har jeg stedssans og er ikke noe god til å huske veiene.    Før jeg fikk gps,  skrev jeg alltid ned vei nr. hvor vi skulle kjøre og det var til god hjelp.

Vel jeg kom meg syd om Hønefoss og videre oppover.

Så sa det “pling”  lite diesel igjen på tanken, uff, hvorfor hadde jeg ikke tenkt på det noe før.

Heldigvis er det alltid noe igjen på reservetanken, men hvor langt?  Bilen kommer vel til å stoppe på Mjøsbrua, tenkte jeg. Det holdt til jeg nærmet meg Moelv og jeg fikk tanket opp. Puh det var godt og nå var det så bare ca. 3 km igjen til jeg vil komme fram til Ringen.

Men nå var det blitt ret så mørkt og jeg har IKKE mørkesyn! og  overså skiltet mot Moelv og kjører istedet mot Hamar, feil vei og etterhvert som jeg kjørte og kjørte, så ante jeg faktisk ikke hvor jeg var. Trøt og lei ble jeg, regn, søle og mørke. Forsøkte å finne ret vei til Ringen og rotet meg alldeles bort. Kom lengre og lengre inn i landet, smalle sølete veie det bare førte opp til noe helt annnet.

Ringte med Harald som sa jeg måtte snu og kjøre tilbake.

Hjelp! hvor får jeg plass til å snu herute på landet på smale veie og ikke klarer og orientere meg. Bobilen er tross alt 7,30mt.lang.

Jeg har ikke tall på alle de småveien jeg snudde og jeg var ved å gi opp, tenk om jeg kjører meg fast i søle og ikke vet hvor jeg er?

Da var det noe i meg det sa:” dette må du bare klare” hvor den styrken kom fra, vet jeg ikke, men jeg fant tilbake til Moelv og videre ut til Ringen, ettter å ha roter meg bort i 2,5 time, da var kl. 21,- Stakkers Chicko han var så snill og tålmodig, spurte noen ganger om vi snart var framme.

OK, vel framme osv. og jeg har lært meg en del ting.           I går gikk vi en tur før vi kjørte hjem.

Senteret ligger utrolig flott til, høyt oppe av fjellsiden med utsikt over Mjøsa, det var overskyet og meget dissig, men jeg måtte bare ta noen bilder derfra:

sept  okt 10012

sept  okt 10011

sept  okt 10013

sept  okt 10014

sept  okt 10015

sept  okt 10016

sept  okt 10017

sept  okt 10020

I klar vær kan man see helt til Lillehammer.

Kan fortelle at Harald var kjempefornøyd med oppholdet. Masse trening og fine opplevelser.

Hyggelige terapeuter, god mat og hjelp å få.

Ringen rehab. senter hører under helse sør og de tar hjertepas. hofteopr. daibetes pas. og de med Parkinsons sykdom.

Harald var med i en Parkinson gruppe på 8 og det var en fin gruppe hvor de samarbeidet godt og hadde gode opplevelser sammen.

Jeg er bare så glad for at det ble en fin og god opplevelse for Harald og begge har vi hatt godt av å være fra hverandre i de tre ukene.

Chicko hilser og sier han har hatt det kjempe koslig med “mor” alene,  men er kjempe glad for å ha “far” hjemme igjen!!!

I skrivende stund båser og regner det mye.

Det er høst og nå har vi ikke flere planer for bibilturer, jammen har vi vært mange plasser siden mai måned.

Ha noen gode høst dager!!!

10 kommentarer:

  1. Så mange flotte steder dere har besøkt på turen. Det ser deilig ut med bobil men den er ganske stor den dere har ? Vi er litt til å fra om vi skal kjøpe bobil selv ser så deilig ut. Har vært litt rundt og kikket men det har ikke blitt noe med oss enda. Tøff er du som kjører alene slik.
    Herlig bilde av Chicko der han får morgenkosen sin på tantes fang.
    For en deilig plass rehab.plassen lå, flott natur rundt omkring.

    SvarSlett
  2. Jeg synes du er skikkelig tøff jeg Inger, som kjører land og strand rundt i DEN svære bilen!! Det var nok en skikkelig koselig jentetur dere var på:o)

    At du bommet på veien når du skulle hente Harald synes jeg ikke var det minste rart, men det var godt du fant ut av det. Tenker det var godt å få ham hjem igjen. Det er godt å være litt alene, men litt stas å få dem hjem også da:o)

    SvarSlett
  3. Det var en fin tur du, Chicko og tante hadde sammen. Ser at Chicko koser seg skikkelig med tante.

    Uff, for en opplevelse å kjøre seg bort. Men du er jo bare kjempetøff, finner fram og kjører den store bilen alene. :)

    Nå har du hatt litt ferie og Harald også. Da er det sikkert deilig å få han hjem igjen. Og Chicko synes også det er fint å få familien samlet igjen.

    SvarSlett
  4. Fine bilder fra turene deres :-) Det er ikke alltid lett å finne frem dit en skal,det er helt sikkert. Så du er virkelig tøff. Godt å ha en tålmodig hund da :-)

    SvarSlett
  5. Hei på dere! Mange flotte bilder du har tatt!! Tenker det var godt å få Harald hjem igjen!! Flott at det finns slike steder hvor en kan trene og ta seg inn igjen.
    Håper vi kan få til å gå tur sammen igjen og at vi har noe finere vær en vi hadde på søndagen!! For da bøtta det ned! I går så bøtta det åså ned, men i dag så er det sol fra blå himmel!!
    Du er jammen meg tøff som kjører rundt på slike veier med bobilen!!
    Ha en flott uke videre!!

    SvarSlett
  6. Det ser så spennende ut å reise slik rundt med huset på ryggen. Hadde jeg hatt valget mellom bobil og hytte, hadde jeg valgt bobil. Men den trenger ikke være såå svær som deres... At du tør å kjøre rundt alene på alle slags veger!! Du har vel fått spenning nok i hverdagen for ei stund framover nå :o)
    Håper dere får noen fine høstdager nå som sola kommer fram igjen!

    SvarSlett
  7. Kjempe flott høstferie dere har hatt! Naturen er bare så herlig nå, selv om ikke alltid solen er på sitt beste!

    SvarSlett
  8. Så mye forskjellig dere har drevet på med i det siste! :D Høres ut som dere hadde en fin tur, i hvert fall! :) Nå har vi også endelig ferie, så i morgen drar vi til Hovden igjen for å være der noen dager! :) Nå har vi ikke vært der siden sommerferien, så det blir nok kjekt! :D

    Bra du fant fram dit du skulle til slutt! Det kan ikke ha vært lett å kjøre med en sååå stor bil! :)

    SvarSlett
  9. Ja, du er jammen tøff, Inger, og jeg "digger" deg for at du kjører så uredd omkring i den svære bilen! Vi jenter har lett for å være litt for engstelige av oss! Godt du fant fram på Ringsaker etterhvert, men jeg kan tenke meg at du var passe oppgitt innimellom!

    SvarSlett