onsdag 7. oktober 2009

Bør rønten av valper for HD og AD bli obligatorisk? Veterinærer og røntgen ! Chicko og rehab.

Ja, jeg mener det bør være obligatorisk å røntge for HD og  AD, på alle  lapphund  valper fra 18 månders alder og før 2 års alder.

Hørte i dag at dette er obligatorisk for en stor del andre hunderaser, å røntge for begge dele.

Hvorfor mener jeg dette er så viktig?

1)  FOR HUNDENS DEL!   Jo tidligere en valp/hund får diagnosen HD og –eller AD, jo før kan det evt. behandles og ikke minst forbygge en evt. videre  forværring av sykdommen og de plager, smerter dette medfører.

Som hunde eier har vi et stort ansvar for hunden vår!

2) Ansvar overfor oppdrettere og rasen vår!

Det har tidligere kommet fram her at vi valpekjøpere  fra Fjelldronningen, har skrevet under på kjøpekontrakten, at vi vil røntge for HD. Hvorfor?

Kan da henvise til  innlegget  på bloggen til Christian.       Hvordan kan oppdretter vite om valpekull nr. 1- 2-eller 3 osv. utvikler HD / Ad eller andre sykdomme, adferd, eller annet, det vil være med på å bevare den flotte rasen Finsk lapphund er? hvis ikke vi som valpekjøper viser ansvar for rasen vår???

De fleste av oss kjøper ikke bare en hund forde den ser søt ut – eller?

3) hvorfor jeg er nå er litt streng på dette?

     på NKK database ser jeg hvor få av Fjelldronningens valper det er røntget for HD. Men hvordan nå  fram til de det mangler på B – C – D –kull ? Kan ikke være mening å være oppdretters ansvar, da har det lett for å bli en sovepute for valpekjøpere. Kanskje disse ikke helt “VET “ hvilen betydning det har og kan få, om de ikke røntger valpen sin ? Dette angår selvfølgelig også valpekjøpere fra andre oppdrettere!!!!!!!

Hva kan vi gjøre her? få et innlegg i Lapphundstikka det kanskje ikke blir lest?  Ikke alle er medlem av NLH eller andre hundeklubber og får derfor heller ikke hundesporten fra NKK. Hva gjør vi da?

Kan avlsrådet i NLK og evt. i samarbeide med NKK gjøre noe her???

Må vi vente til neste års generalforsamling, før dette emne kan tass opp???

         -------------------------------------------------

Hørte også i dag, at alle veterinærer i hele landet skal gjennemgå et kurs for å lære seg å ta RIKTIGE og GODE røntgenbilder av bl.a. hofterledd og albueledd. Dette kursopplegg startet for to år siden! så bra!

---------------------------------------------------------------------------

At Chicko har utviklet AD, vites ikke hvorfor og kan kanskje være 1 av 100 – 500 – eller 1000 FL, det utvikler dette, men har det aldrig blitt registrert tidligere, ja da vet vi veldig lite. Men nå er det opp i dagen, at det kan skje ,derfor har jeg sterk mening om at dette bør bli obligatorisk!

Koster penger er det kanskje noen det vil si, men har man råd til å ha hund, da har man også råd til å følge opp.

Må si jeg er veldig glad for det ble oppdaget nå. Tenk om han var blitt eldre og godkjent for avl og blitt brukt i parring, det hadde vært helt feil og forfærdelig for meg.

Det er mulig jeg fornermer noen med dette innlegget, det er det bare ikke noe å gjøre ved, nå har dere fått min mening og jeg hører gjerne om andres.

______________________________________---------

Chicko har i dag vært å trene” på å gå i vann” det gikk kjempe bra, han skal igjen til fredag, ialt 6 ganger i første omgang. Men da innlegget over har blitt så langt og omfattende, da venter jeg å fortelle mere om rehab, skal prøve å få tatt noen bilder derfra.

FOTO APP. mitt har gått istykker og vil bli all for kostbart å rep. uten garanti, da trenger jeg nytt, men hvilket ? merke? evt. pris, vil dere anbefale ??????????? jeg hadde et digitalt fotoapp.

15 kommentarer:

  1. Jeg må si jeg er veldig enig med deg, Inger. Men å få AD sjekking som en fast ting så må det vel være et "problem" for rasen? Samtidig så vet vi jo ikke om det er et problem for det er så få som blir sjekket.

    Og så dette med å få forandringer, det skjer sakte. Alt skal i gjennom div. kommiteer og ting tar for lang tid. I hvertfall for oss utålmodige. Jeg skjønner du brenner for dette nå som du har vært i gjennom så mye med Chicko. Det var det samme jeg tenkte når jeg fikk vite at Charlie var allergisk. Da tenkte jeg at alle lapphunder som renner fra øynene bør sjekkes for allergi. Kan jo hende det er fler med den diagnosen.

    Jeg må si jeg ikke har fått med meg at vi er pliktig til å HD-sjekke hunden. Jeg gjorde det for å vite hvor mye belastning han tåler. Og for det er greit å vite at en har en frisk hund. Det regnet jeg med at alle andre gjorde også. Men jeg har også sett at Fjelldronning-valpekjøpere ikke gjør det. Det er ikke mange etter kull-A som har gjort det. Kanskje de leser dette nå.

    Så bra det gikk fint med Chicko i dag. Venter spent på innlegget om behandlingsopplegget. Dette blir nok bra til slutt. Hold ut!!!!

    SvarSlett
  2. Mange oppdrettere har dette i kontrakten sin, men de er allikevel ikke bundet lovmessig til å følge opp. Fordi man selv eier hunden etter man har kjøpt den, dette er kanskje en del valpekjøpere klar over, og skriver under uten egentlig å mene det...

    Toivo er faktisk AD-røntget med A;-)

    Jeg har hørt om flere tilfeller av allergi, thyorid-problemer og patella på rasen enn AD. Skulle vi sjekket for dette også?

    Da blir listen av sjekker:
    Gentest for PRA
    Allergiprøve
    HD - røntging
    AD - røntging
    Øyelysing
    Thyoridtest

    SvarSlett
  3. Hanne sin kommentar kom imellom:-)

    Det jobbes med epilepsi og katarakttester på universitetet i Helsinki. Tenker at disse testene kan være øure om man vet at det finnes på sine linjer, men det blir voldsomt om hver eneste hund skal igjennom alle typer tester...

    SvarSlett
  4. Dette blir jaggu mye å sjekke. Vet ikke helt hva jeg skal tro jeg nå.

    SvarSlett
  5. Skjønner det,Hanne.:-)) Vi må nok være litt obs når det blir oppdaget noe hos søsken. Kan jo ikke sjekke for all verdens sykdommer. Men kjekt å være obs, ser ut som det dukker opp litt av hvert på den finske lapphunden også. Selv om det er en frisk rase i det store bildet.

    SvarSlett
  6. Dette er skremmende. Så mange arvelige sykdommer.
    Det blir den samme diskusjonen her som hos Christian. Han nevnte en viktig ting, var det på Biri, tro?

    Hvorfor kan ikke ALLE veterinærenes opplysninger om div. sykdommer på - komme rett inn på hundens data (dogweb) så kan alle se??
    Åpenheten må begynne ett sted, det er kanskje den eneste vegen for å unngå å havna i uføret før det er for seint?

    Da Nalle ble røntga, fikk jeg tilbud om AD-sjekk i samma slengen, men takka nei. Trodde ikke det var noen grunn til det.
    Jeg er ganske så sikker på at han er frisk, og jeg sparte ham ikke for noe i barndommen. Hadde han hatt dårlige ledd, hadde det helt sikkert vist seg til nå.

    Lykke til med opp-treningen, Chicko! Håper han liker å bade ;o)

    SvarSlett
  7. Nei vi skal ikke teste for all sykdom.

    Alle de sykdomme det kommer opp her viste jeg ikke om og vi skal heller ikke skremme valpekjøpere og ei heller oppdrettere ( må ikke komme ditt hen hvor det kommer til å minne om kloning på FL).

    Ønsket mitt er, å gjøre det, det er til det beste for hunden og kan vi forebygge leddproblemer, der det finnes, på et tidlig stadie,så hunden kan få et verdigt og smertefritt hundeliv.

    Jeg er ingen tilhenger av statestikker, men fint om evt. sykdomme må bli registrert, så man kan se hvordan utviklingen på rasen vår, vil være om 10-20 år.
    I dag vet vi vel heller ikke hva det er arvelig/ genetisk betinget.

    Fremdeles er FL en liten rase her i landet og den må vi ta godt vare på.

    Til slutt: Om vi skulle ha ny hund, vil vi framdeles kjøpe fra Fjelldronningen.

    SvarSlett
  8. HDtest syns jeg absulutt burde være obl., jeg vet ikke nok til å uttale meg om AD... men intrykket jeg har er at dette er noe som forekommer skjeldent..? er vel litt enig med det Hanne sier ang å sjekke opp om det ligger noe i slekta, og teste der etter..,
    jeg skjønner ikke at folk kan la være å registrere sin hund i det hele tatt heller.. Det synest jeg burde gå automatisk..! eks - av et kull på 6, er det kun luna og børre som er registrert, det irriterer meg stort... jeg vet at en er hos oppdretter (Öinen) ho er til salgs btw... :) og de to eller tre andre er i Norge en eller en annen plass..

    SvarSlett
  9. Jeg klarer ikke helt å bli enig med meg selv om hva jeg synes om obligatorisk AD sjekking.... Jeg forstår så inderlig godt deg Inger, som er midt oppe i Chikos AD behandling nå, samtidig så er jeg enig i det andre skriver her, at la oss ikke gjøre det til et større problem enn det er (selvom det er så innmari tragisk for deg som er rammet nå). Nei dette må jeg tenkt over gitt... Jeg vil nok la min neste hund testes for AD tror jeg, samtidig som HD status sjekkes (akkurat nå blir jeg superengstelig av å tenke på at Milli skal i narkose igjen...).

    Det hadde vært veldig, veldig bra om alle helseopplysninger fremkom på DogWeb! Det høres ut som om flere enn Hanne burde være misunnelige på koiranet:o)

    Jeg er så glad for at dere har kommet i gang med opptrening Inger og gleder meg til å lese neste innlegg fra deg! Sier som Nøve, håper gutten deres liker å bade:o)

    Vedr. kamera: Hvilken prisklasse hadde du tenkt deg? Jeg er veldig, veldig fornøyd med mitt Nikon digitale speilrefleks.

    SvarSlett
  10. Om sykdommer...Patella er en liten og sjelden sykdom på både lappen og isen..Jeg har likevel bestilt time for å få patella undersøkelse..det koster i overkant av 300 kr, og tar 10 min!..En billig og enkel garanti spør du meg..hvilken unskyldning skal jeg bruke for å ikke "gidde" å ta den testen?

    AD skal også røntges, men jeg skal vente til hun tipper 2 år.

    Epilepsi test går det ikke ann å ta på hverken FL eller IF, ikke før de har isolert epilepsi genet!...Og når skjer det på en rase som egentlig ikke har det problemet?..neppe før det blir et problem!....Allergi tester må jeg undersøke mer om, men min dyrlege anbefaler det ikke!..av grunner jeg egentlig ikke forsto!...så får se hvordan det blir..

    Øyelysning blir det på neste utstilling!....Og jeg faller mer og mer tilbake på det at jeg faktisk vil Genteste Embla for PRA, selv om ingen andre IF folk gjør det!

    Hvorfor ikke liksom?

    Obligatorisk Hd og AD? JAAAA TAKK!!!!

    Mine valpekjøpere skal få gratis HD og AD røntging med på kjøpet!

    SvarSlett
  11. Marianne, alle som har lapphunder med epilepsi oppfordres til å sende blodprøve til universitetet i Helsinki, de jobber med å få til gentest, hvis det er mulig da...

    Det var ikke dyrt med patellasjekk, og AD er jo lett å ta samtidig med HD... Øyelysing og kjent PRA-status er en selvfølge for min del...

    SvarSlett
  12. Så bra at de prøver å få til en gentest på epilepsi da!...Skulle visst om det da Mira var syk, så kunne jeg sendt en blodprøve jeg og!

    SvarSlett
  13. Nå begynner kommentarene her å bli mere realistiske. Det er vel å bruke fornuften og mage følelsen sin.
    Vi iriterer oss stort set om de samme ting og våre ønsker om registrering, må det vel kunne gjøres noe med.

    Til Gry, Marte og Marianne: dere har bra og gode tanker og ønsker for, hva dere komme til å gjøre før dere evt.setter valper på tispene.

    SvarSlett
  14. Det er spennende og tankevekkende diskusjoner på bloggene for tiden! Mitt syn på obligatorisk testing av HD og AD (og for så vidt alle andre sykdommer): Det er en forutsetning da at testingen foretas av spesialister. Når diagnosen er usikker, er den ikke mye verdt. Ny testing , som f eks rerøntging, er egentlig spill av ressurser, og burde ikke vært nødvendig, og fører også til lange "helsekøer". Men så er det et viktig spørsmål om alle salgs sykdommer bør registreres på dogweb. Kan det bli for mye fokus? Eller er det bra å ha en god oversikt over rasens samlede helsesituasjon? Særlig for veterinærer og oppdrettere kan det være nyttig å ha denne kunnskapen lett tilgjengelig. Det kan også redusere myter og spekulasjoner...

    SvarSlett
  15. Hei! Det når det gjelder å teste hundene for forsjellige sykdommer er nok veldig viktig. Samtidig så må en ikke bli helt fiksert på at en må teste alt. Jeg vet at det finnes oppdrettere som ikke er så nøye og jeg håper og tror at de blir satt over sidelinjen slik at det ikke blir noe oppdrett fra deres side. Det finnes åsså så mange seriøse oppdrettere som bare vil hundenes beste!! Har ikke så god greie på detta, men jeg tror og håper at alle som vil sette valper på hunden sin/bruke handhund til avel tester grundig først!!

    Når det gjelder kamera så har jeg heller ikke så god greie på det. Men Mariken kjøpte seg et nytt fotoaperat for noen av konfirmasjons pengene hun fikk til sin konfirmasjon. Det er et Canon IXus99015. Det er like bra som speilrefleks kamera og mye mer hendig når du er på tur. Dette kan du putte i lomma og er veldig lett å ta med seg. Det har 12,1 mega pixels. Et speilrefleks kamera med masse linser og slik tror jeg blir mye hjemme pga størelsen. Dette kamera er veldig greit og hendig!! Grei pris er det åsså på det, 3500,- .
    Ha en flott dag!!

    Ønsker dere en god helg!!

    SvarSlett